Autonoom vervoer op de weg
Misschien hebben jullie hem al zien rijden, de autonome shuttle van de Franse fabrikant NAVYA.
Het nieuwe ziekenhuis gaat binnenkort met een zelfrijdend busje van en naar het ziekenhuis rijden vanaf de brandweerkazerne in Scheemda.
Het is eerst een proef (pilot) en als het bevalt en goed gaat wordt de route geleidelijke wijs uitgebreid.
Het uiteindelijke doel is van het treinstation Scheemda naar het Ommelander ziekenhuis en vice versa.
Zover wij het kunnen bekijken is dit een primeur in Nederland. Er rijden wel meer autonome shuttles, maar die rijden allemaal op eigen terrein.
Dus kan de eigenaar van het desbetreffende terrein bij de ingang een bord plaatsen met hun regels betreffende de shuttle.
Wij hebben dus met iets nieuws te maken.
Aad en ik zijn daar eens wat dieper in gedoken en ontdekten dat hier wel algemene informatie over is, maar niet de informatie die wij als rijinstructeur wensen.
Wij willen weten wat wij als bestuurder moeten doen als de shuttle voor ons van rechts komt.
De shuttle is immers autonome ( geen bestuurder ) en de wet zegt ons: Op een kruispunt verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
De gemeenteambtenaar zegt dat hij er niet bij betrokken is en verwijst ons naar een website over de pilot.
Navraag bij een Chris Verstappen (Verjo leermiddelen) leert ons dat het ministerie wel bezig is met een wetswijziging, maar die ligt nog bij de 2de kamer en moet daarna nog door de 1ste kamer aangenomen worden. Hoe en wat er in de wet komt te staan is voor als nog onduidelijk.
Maar wat weten we dan wel !
Het is een motorvoertuig ingericht voor het vervoer van personen.
6 zitplaatsen en 6 sta plaatsen, maximum snelheid is 40 km/u maar in deze pilot wordt eerst niet harder dan 15 km/u gereden omdat hij grotendeels op het fietspad rijdt.
Het RDW heeft hem goedgekeurd mits er te allen tijde een steward aanwezig is.
STOP. Altijd een steward…. We komen ergens.
De steward/gastheer is aanwezig om de passagiers te begeleiden en te helpen, maar hij/zij kan ook de noodknop gebruiken en daarna zelf de besturing overnemen.
We zijn er bijna.
De RDW stelt dus, dat zolang er geen wetswijziging aangenomen is, de steward de juridische bestuurder is, zoals wij dat ook zijn.
En daardoor kunnen wij bij een kruispunt voorrang verlenen aan de voor ons van rechts komende shuttle met een juridische bestuurder.
Blijft voor ons nog een klein vraagje open staan.
De steward moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs D1?
Ook daar hebben we het antwoord op. Hij/zij is in dienst van Arriva en in het bezit van het betreffende rijbewijs.
Wil je een keer meerijden? Vanaf maandag 6 augustus kun je 6 maanden lang gratis met de shuttle mee.
Bron: www.autonoomvervoernoord.nl
Auteurs: Aad van der Voorde en Wim Nieuwenhuis
[WD_Button id=1500]
[WD_Button id=1502]
[WD_Button id=1501]
[WD_Button id=1505]
Nieuws | Mededelingen
Klik HIER om in te loggen en de notulen en alle berichten te zien.
-
Barbecue 2022
21 juni 2022
-
VOG nodig!
11 juli 2020
-
Barbecue 2019
3 juli 2019
-
Autonoom vervoer op de weg
3 augustus 2018
-
Voorlichtingsavond AVG
27 mei 2018
-
Barbecue 2018
10 mei 2018
-
Anne groepsbeheerder
3 januari 2018
-
Laatste dagen van 2017
30 december 2017
Agenda / Nieuws
- Barbecue 2022
- VOG nodig!
- Barbecue 2019
- Autonoom vervoer op de weg
- Voorlichtingsavond AVG
- Barbecue 2018
- Anne groepsbeheerder
- Laatste dagen van 2017
- Rijtest locatie Winschoten terug!
- Column Anco Doornbos: De laatste maand
- Notulen 28-11-2017
- ROSO Driving Instructor Edition
- Nieuwe voorzitter en secretaris Kring 11
- Enquête CBR
- Column Mark Rotensen, CBR examinator